Plannen, organiseren, timemanagement, focus en acties opvolgen. Zaken die misschien uitdagend zijn als je ADHD / ADD hebt. Je hebt ook genoeg sterke kwaliteiten/eigenschappen! Zorg ervoor dat je die meer in gaat zetten en zoek uit wat wél werkt voor jou. Voorkom dat je helemaal overloopt en overbelast raakt. Lees hier 5 tips om beter te functioneren op je werk.

 

5 tips om beter te functioneren op je werk

Meer dan 10 jaar geleden voordat ik mijn carrière als trainer/coach begon, werkte ik als directiesecretaresse / hoofd secretariaat bij een groot accountantskantoor. Nu vraag ik mij wel eens af hoe ik dat toch gefikst heb! En ik was er nog goed in ook! Ik heb wel eens als enige van de “binnendienst” een bonus gekregen omdat ik zo goed functioneerde. Wat heeft mij geholpen en welke tips kan ik je geven met de kennis die ik nu heb?

 

  1. Weet waar je goed in bent
    Commerciële zaken, brandjes blussen, ad hoc klussen oppakken, organiseren van bijeenkomsten en contact met andere mensen: zaken waar ik goed in was in mijn werk als secretaresse. Waar ben jij goed in? Deel je werk zo in dat je op meerdere momenten per dag bezig bent met werk waar je goed in bent. Of regel dat je er afwisseling is. Houd je ervan om in contact te zijn met anderen? Pak wat vaker de telefoon in plaats van dat je mailt. Of loop even langs een betreffende collega.

  2. Weet ook waar je niet goed in bent en communiceer daarover
    Gebruik je ADHD / ADD niet als excuus op je werk. Vertel feitelijk hoe het bij jou werkt. Probeer te bedenken wat je zou kunnen helpen en overleg hierover met een collega of je leidinggevende. Voor klussen waar je moeite mee hebt, loop “toevallig” even langs die collega die daar wel goed in is. Door er überhaupt over te praten, krijg je het zelf beter op een rijtje en krijg je vaak hulp uit onverwachte hoek. Zo was ik eens uren aan het stoeien geweest met één of ander klantensysteem in Excel. Door het erover te praten, kreeg ik hulp van een collega die me binnen no time liet zien hoe ik allerlei formules en selecties kon toepassen. Wat een opluchting! Dit heeft enorm veel tijd, gemak en rust etc. opgeleverd.

  3. Blijf schrijven
    Grote kans dat je visueel ingesteld bent. Door te schrijven is de kans groter dat je zaken beter kan onthouden. 
    Heb je vergaderingen waar je merkt dat je afhaakt? Maak aantekeningen. Zo is het makkelijker om gefocust te blijven en eventuele onrust kwijt te raken. 
    Heb je verschillende projecten? Verzamel alle papieren in mapjes per project/onderwerp bij elkaar. Gebruik post-its en noteer wat je nog voor acties hebt voor dit onderwerp/project. Bijv: 23/6 Arno gebeld, laat het mij voor vrijdag weten. Schrijf vervolgens in je agenda op vrijdag: Arno gebeld over project A? Als je dan je stapel doorloopt, zie je in één oogopslag wat je nog moet doen en wat er loopt. Zo houd je meer overzicht.

  4. Gebruik een to-do-list
    Gebruik papier om je taken op te schrijven. Ik gebruik daar een papieren to-do-list voor. Door te schrijven, is de kans groter dat je beter onthoudt wat je taken zijn en heb je een beter overzicht. Bekijk ook je agenda of daar wellicht afspraken in staan waarvoor je nog iets moet doen. Soms als ik alle taken opschrijf, wordt ik beroerd van de hoeveelheid taken, het lijken er alleen maar meer te worden. Als jij dat ook hebt, pak dan een nieuw velletje waarop je de taken schrijft die je vandaag moet doen. Probeer alleen taken op te schrijven die je die dag ook echt kan doen. Begin of eindig je dag met de actielijst van deze of de volgende dag.  



  5. Vink je to do’s af
    Probeer zo weinig mogelijk lopende, openstaande taken te hebben. Pas de 2-minuten-regel toe. Alles wat je binnen twee minuten kan doen, handel je gelijk af. Bel of ga even langs een collega in plaats van dat je hem mailt. Hierdoor kun je gelijk een taak afvinken in plaats van dat je weer moet wachten op het antwoord via de mail. Je komt hierdoor ook weer in een andere energie zodat je werk makkelijker gaat.

 

Iedereen met of zonder ADHD / ADD is uniek. Wellicht werkt het één wel bij jou en iets anders helemaal niet. Wil je even samen puzzelen om uit te vinden wat voor jou zou werkt? Bel me gerust (telefoonnummer 06-51114942) of klik hieronder om contact met me op te nemen om even te overleggen. Wellicht kan ik je een zetje in de goede richting geven.

 

 

Ik merk dat ik weer helemaal ga borrelen met nieuwe tips en ideeën. Dit blog wordt vervolgd. Hier valt namelijk nog heel veel over te zeggen. Wist je trouwens dat veel werkgevers bereid zijn om in in coaching voor medewerkers te investeren? Zij zijn er namelijk ook bij gebaat dat je goed in je vel zit en goed functioneert. Coaching on the job is ook een optie. Samen met je leidinggevende bespreken wat praktische oplossingen zouden kunnen zijn of welke interne begeleiding etc. je nodig hebt, kan enorm helpen. Het gebeurt steeds vaker dat ik ingehuurd word door de werkgever/leidinggevende. Zo ben ik officieel de ADHD-coach van ASML, en ben ik opgenomen in hun coach/-trainerspool.

 

Neem contact op!

 

 

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>

Designed by Walraven WebWerk