Ja, ADHD / ADD en uitstelgedrag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het veroorzaakt rommel, stress en conflicten. Het vernachelt je reputatie en het is slecht voor je zelfrespect. Het is vermoeiend als je alles, maar dan ook alles doet, behalve wat je zou moeten doen. Je Email checken, kasten opruimen in plaats van dat verslag maken. Er wel 1.000 keer aan denken en het toch niet doen. Gebruik uitstelgedrag in je voordeel.

Ga strategisch uitstellen

De basis van strategisch uitstellen heeft twee uitgangspunten, te weten:

  • Gebruik de kracht van deadlines;
  • Maak in korte tijd, steeds kleine stapjes.

Je krijgt niets uit je handen totdat er een deadline aan zit te komen. En dan op eens, lukt het wel! Vaak rijkelijk laat, met als gevolg last minute rampen of wonderen.

Gebruik de kracht van deadlines

Pas als je een gesprek hebt met je leidinggevende over een project, breng je structuur aan en krijg je de boel op de rit. Je vertrekt naar het buitenland en pas de avond daarvoor lukt het je om te beginnen met pakken.

Daar is een hele goede reden hiervoor! Deadlines stimuleren je brein en geven je energie. Een echte deadline is DE perfecte ADHD-medicatie. Het probleem is echter dat we deze taken niet inplannen. Nee, we liegen tegen ons zelf dat we eerder onze projecten en taken zullen doen. Maar dat doen we nooit! We hebben namelijk die deadlines nodig voor energie en om ons te focussen. DUS: Plan het in!!!  

"Last minute rampen
en wonderen"

Inplannen

  • Plan tijd in voor een deadline, je bufferdag. Plan de last minute boost van energie in. Je hebt die last-minute ruimte nodig
  • Bewaak deze bufferdag en plan geen afspraken of vergaderingen in op deze dag of vlak voor een deadline.

Doe in korte tijd, steeds kleine stapjes

Dit is hoe het bij mij werkt

Ik weet al ruim van te voren dat ik een training mag geven. Eigenlijk zou ik ruim van te voren willen beginnen, maar ik weet uit ervaring dat ik dat niet doe. Dus ik plan twee dagen ervoor een bufferdag in. Vooraf maak ik een mindmap. Hierop kan ik tussendoor inspiratie en ideeën opschrijven. Dan wordt het al een stuk makkelijker. Ik kan al nadenken over werkvormen en onderwerpen. Alles wat ik bedenk, zoek ik al op en doe ik in een mapje. Ik praat er met een collega over waardoor ik nog meer inspiratie en ideeën krijg. Hierdoor ben ik op mijn bufferdag eigenlijk al een heel eind op weg. En heb ik alle tijd om het goed uit te werken, printjes te maken, spullen te verzamelen etc. Ik kan het programma rustig uitschrijven etc. in plaats van in de paniek schieten. Hierdoor is het meer gepland en rustiger. Mijn training is ook beter.

Dan is er nog een ander ADHD trucje om vooraf te beginnen. Denk in kleine stapjes.

Kleine stapjes kosten weinig tijd en zijn het niet waard om uit te stellen

Doe zo veel mogelijk van deze kleine stapjes voor je bufferdag. Maak bijvoorbeeld al een document voor een project of training, zoek al de documenten bij elkaar, gebruik mapjes waar je alles van één project bij elkaar kan bewaren, maak een begin met een mindmap, pak je koffer alvast van zolder.

Strategisch uitstellen werkt goed als je vooraf zoveel mogelijk kleine stapjes hebt gedaan. Gebruik daarna je bufferdag die je vrij hebt gehouden voor de laatste loodjes. 

"Ik raad je aan om strategisch uitstellen eens uit te proberen.
Het maakt voor mij echt een wereld van verschil."

Veel minder stress in de laatste minuut. Ik ben veel doelgerichter en rustiger. En zo, lieve vriend(in) kun je veel beter functioneren met je ADHD-brein.

Wil je meer weten? Heb je een steuntje in de rug nodig? Neem dan contact met mij op.

Dit blog is geïnspireerd door Dana Rayburn/ADHD coach & Author

 Maak een afspraak

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>

Designed by Walraven WebWerk