Iedereen doet het, in zichzelf praten. Nu praat ik vaak hardop. Ik werk veel thuis en als ik dan bijvoorbeeld zeg: “Nee, daar was je niet mee bezig, eerst dat blog afmaken”, hoor ik vaak vanaf de bank: “Mam, je weet dat je tegen jezelf praat?” :-) Ik praat hardop over mijn to-do-lijst, zorgen die ik heb en dingen die ik aan het doen ben. Ik leer het ook mijn klanten. In plaats van in je hoofd hele gesprekken te hebben, praat eens wat vaker hardop en stel je zelf vragen. Je hoofd wordt leger en je kan je beter focussen. Grappig dat ik deze week daarover een artikel las in ADDitude.

Hardop tegen je zelf praten helpt je om duidelijk te krijgen wat je nu moet doen. Om je weer te focussen als je afgeleid bent van waar je mee bezig was. Stel dat je bijvoorbeeld even je werkplek wilt reorganiseren. Er is een volle postbak, overal documenten, ongeopende post, een volle mailbox, een stapel dossiers etc. Terwijl je aan het werk bent komen er mailtjes, whatsappjes en telefoontjes binnen. En je moet eigenlijk nog beginnen.

 

Drie opmerkingen die je tegen je zelf kan maken

  1. Wat moet ik nú eigenlijk doen? 
    Gebruik deze vraag als je veel dingen tegelijk aan het doen bent: “Wat moet ik nu eigenlijk doen?” Vaak voeg ik er aan toe: “Wat is er nu belangrijk of urgent?” Het hardop uitspreken van deze gedachten verheldert en richt je focus. Het leidt je weg van de dingen die je nu niet zou moeten doen. Het antwoord zou kunnen zijn: “Ik moet eerst mijn bureau opruimen, orde in de chaos scheppen”.

  2. Is dit het waard om te stoppen met waar ik nu mee bezig ben? 
    Er komt een mail binnen, je krijgt een telefoontje of een collega vraagt je iets, je aandacht gaat alle kanten op. De vraag die je je dan hardop kan stellen is: “Is dit het waard om te stoppen met waar ik nu mee bezig ben?” Misschien? Misschien niet? Als je het jezelf niet hardop afvraagt, zal je in ieder geval afgeleid worden en andere dingen gaan doen.

Wat zijn mijn eerdere ervaringen?
Mensen met ADHD/ADD hebben niet altijd hun eerdere ervaringen paraat. Simpelweg omdat even stilstaan niet in het systeem zit doordat ons brein een andere bedrading heeft. Toch is het vast zo dat je al eerder je bureau opgeruimd hebt. Wat is je ervaring hiermee in het verleden? Wat werkte goed? Je weet dan bijvoorbeeld dat het helpt om een to-do-lijst bij de hand te hebben. Dat je taken, die maximaal twee minuutjes duren, beter gelijk kan doen. Dat het handig is je agenda bij de hand te hebben zodat je ook taken op de langere termijn of deadlines erin kan schrijven. Het is ook handig misschien om de papierversnipperaar en de papierbak bij de hand te hebben. Of om elke keer een timer af te laten gaan, om te checken of je nog met de juiste dingen bezig bent. Wat zijn je eerdere ervaringen? Wat werkte toen goed?

 Maak er een gewoonte van

agent 18762 960 720

Grote kans dat je visueel ingesteld bent. Schrijf de vragen die je jezelf wilt stellen op of zet ze in je telefoon. Schaam je niet om hardop tegen jezelf te praten. Iedereen is toch aan het bellen of is met zijn eigen zaken bezig. Of zet een headset op :-) Niemand merkt het. Ik gebruik het bijvoorbeeld ook voor dingen die ik wil onthouden. Bijvoorbeeld met medicijnen. Ik moet elke dag op de nuchtere maag iets innemen, als ik ze inneem zeg ik dat hardop. Anders is de kans groot dat ik na het douchen niet meer weet of ik het nou wel of niet ingenomen heb.

Iedereen met of zonder ADHD / ADD is uniek. Wellicht werkt het één wel bij jou en iets anders helemaal niet. Wil je even samen puzzelen om uit te vinden wat voor jou zou kunnen werken? Bel me gerust (telefoonnummer 06-51114942) of klik hieronder om contact met me op te nemen om even te overleggen. Wellicht kan ik je een zetje in de goede richting geven.

Maak een afspraak

 

 

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>

Designed by Walraven WebWerk