Wat misschien wel het meest genoemd wordt door klanten in mijn ADHD-Praktijk is chronisch uitstelgedrag. Dit geldt vooral bij taken die meer dan gemiddeld energie kosten, saai of veel concentratie vergen. Heel logisch want dat geeft bij het bijzondere ADHD / ADD brein startproblemen, waar dat bij anderen gewoon "starten en lopen" is. De neurotransmitters in de hersenen maken geen connectie en iemand met ADHD / ADD heeft dus als het ware startkabels of iets extra’s nodig om wel op gang te komen.

Hieronder de verschillende oorzaken van dit uitstelgedrag. Vind je het een vervelende klus, is het saai, heb je moeite met structureren, is het te moeilijk of kan je je niet concentreren? Natuurlijk pak je door coaching een diepere laag aan en kijken we naar jouw unieke gebruiksaanwijzing, maar wellicht helpt dit je al een beetje op weg.

Oorzaken en tips:

  1. Ik vind het een vervelende taak

    Probeer manieren uit om het leuker te maken. Dit zorgt voor extra prikkels waardoor het beter lukt omdat je brein dan beter werkt.

    Maak er bijvoorbeeld een spelletje van en hou de score of de tijd bij. Of maak er een wedstrijdje van met collega’s die vergelijkbare werkzaamheden moeten doen.

    Luister naar up-tempo muziek terwijl je werkt. Of pas juist rustige muziek beter bij jou? Dit zorgt voor extra prikkels die je wellicht nodig hebt om je brein optimaal te laten functioneren.

  2. Ik ben overprikkeld

    Probeer de “verdeel en heers”-aanpak. Hak grote trajecten in aparte, korte/termijn, makkelijk te bereiken mootjes.

    Doe alles wat bij de opdracht hoort in één map. Maak een lijst van de deeltaken en stop die voorin de map.

    Vink deeltaken af die je afgerond hebt.

  3. Ik heb moeite met het starten van een taak

    Zorg ervoor dat je ergens op moet reageren. Maak een afspraak met een collega of je leidinggevende om iets door te spreken, bijvoorbeeld. Werk samen met anderen. Als je hun vragen of mail moet beantwoorden, kan dat een goede stimulans zijn om aan de gang te gaan en te blijven.

    Zorg ervoor dat er een deadline is. Spreek dit af met een collega of je leidinggevende.

  4. Ik ben niet georganiseerd genoeg om het voor elkaar te krijgen

    Als je niet weet waar je moet beginnen, bekijk en overdenk wat je moet doen. Inzicht helpt al om de beren op je weg kleiner te maken.

    Neem de stappen die je wilt nemen met iemand door. Erover praten helpt sowieso om het beter op een rijtje te krijgen en ideeën te krijgen.

    Verdeel het werk in blokken die goed af te handelen zijn.

    Maak een lijst met informatie en spullen die je nodig hebt voor deze opdracht.

    Plan de blokken in je agenda, wanneer ze af moeten zijn.

    Zet hiervoor reminders in je mobiel, outlook of andere applicatie.

  5. Ik vind het te moeilijk

    Vraag jezelf eens af hoe dit komt. Heb je meer training, meer oefening of hulp van anderen nodig? Zorg dat je de hulp krijgt die je nodig hebt.


Aan de slag

Pak een taak die je steeds uitstelt. Bekijk de bovenstaande tips en kies wat jou kan helpen om de klus te klaren. Nieuwe oplossingen die je vaker toepast, worden vanzelf automatische gewoonten als je ze vaker toepast. Doordat je een andere bedrading hebt, blijft het soms een worsteling. Als je terugkijkt is het vaak zo dat je je afvraagt waar je zo moeilijk over gedaan hebt. Het lucht enorm op als je eenmaal bezig bent en helemaal als de taak afgerond is.

Met dank aan Additudemag.com.


Reageren

Als volwassene met ADHD / ADD heb je vast al veel dingen bedacht om productiever te zijn. Wat heb jij al bedacht om de dingen voor elkaar te krijgen die je moet doen? Praat mee wat jouw reden is om uit te stellen of deel jouw tips. Uit de reacties loten we iemand die een coachsessie wint van een uur met ondergetekende.

Help ons om zo veel mogelijk verhalen en ideeën te delen!! En reageer op Facebook of via het contactformulier.

Zoals je weet ben ik gecertificeerd AD(H)D-coach. Loop je tegen problemen aan waar je niet uit komt of wil je eens met mij sparren? Je mag altijd contact met mij opnemen. 

Dus! Hoe ga jij het aanpakken???

Welke van deze tips passen bij jou en ga je deze week toepassen? Schrijf ze op en hoe zorg je ervoor dat je het ook echt gaat doen? Plan je ze in? Of?  

Neem contact op

 

 

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>

Designed by Walraven WebWerk