* 3 minuten leestijd * 

Mensen met ADHD / ADD zijn in het bedrijfsleven heel erg gewild vanwege hun creatieve brein, oplossingsgericht denken en werken, out of the box denken, enthousiasme, gedrevenheid, openheid en humor. Werken met ADHD / ADD levert echter ook de nodige uitdagingen op. In mijn ADHD-Praktijk komen veel mensen die vastlopen op het werk, burn-out zijn of dreigen te raken, geen overzicht hebben, moeite hebben met plannen, met het starten of afmaken van taken etc. Daarom deze tips om je te helpen om beter te functioneren op je werk…..

 

 5 tips om beter te functioneren op je werk

 

  1. Wat werkt wél 
    Als je ADHD / ADD hebt, is het nóg belangrijker om uit te zoeken waardoor je geïnspireerd en enthousiast wordt. Wat werkt goed bij jou? En doe daar meer van! Probeer de krenten uit de pap te pikken en deze taken naar je toe te trekken. Ook al is het anders dan bij je collega’s, werk op jouw manier. Want daardoor werkt je brein het meest optimaal en kun je misschien zelfs gebruik maken van de hyperfocus. Dat is een super mooie eigenschap van ADHD / ADD. Het moment dat alles vanzelf gaat en je in opperste concentratie de prachtigste dingen verzint en voor elkaar krijgt. 

  2. Wat werkt niet? 
    Helaas is werkt jouw brein zo, dat je meer prikkels nodig hebt om taken te starten of af te maken en waardoor focussen, concentreren lastig is. Dit geldt vooral bij klussen die saai, taai of lastig zijn. Dit komt simpelweg omdat je hersenen dan slechter functioneren dan bij andere mensen, in Jip en Janneke-taal werkt de communicatie in de hersenen dan niet zo goed. Als je inzicht hebt in wat voor jou lastig is, kun je daar ook oplossingen voor bedenken. Besteed deze klussen bijvoorbeeld uit, vraag hulp of zoek een manier om de klus wel te klaren. Is het je al een keer wél gelukt? Hoe deed je dat dan?

  3. Gebruik je zintuigen
    Emoties leiden meestal tot acties (zijn als het ware extra prikkels). Hoe is het als je het uitstelt of helemaal niet doet? Wat voel je dan? Welk beeld hoort daar bij? Wat vinden anderen daarvan? Wat kost dat je? Hoe groter het verlangen om dit te voorkomen, hoe groter de kans dat je aan de slag gaat. 
    Hoe is het als je de klus wél geklaard hebt? Wat voel je dan? Welk beeld hoort daar bij? Wat levert dat op? En wat nog meer? Hoe denk je dan, als je het wel fikst? Wat zien anderen je dan doen? Hoe zien anderen je dan? Welk beeld of symbool hoort daar voor jezelf bij? Hier werkt het andersom. Hoe groter het verlangen om de klus wél te klaren, hoe groter de kans dat je aan de slag gaat. 

  4. Doe het nu of schrijf het op
    Doe de klusjes die korter duren dan een paar minuten, direct. Dat scheelt een hoop hersenspinsels en levert dus rust op. Schrijf de rest op. Gebruik een to-do-lijst en nog mooier schrijf de taken op in je agenda, plan ze in. Maak elke dag aan het eind van de dag een korte to-do-list met maximaal 3 punten voor de volgende dag. Deze taken MOET je die dag doen. Maak dus een lange verzamel to-do-list en een korte voor elke nieuwe dag. Zet tijdsgebonden taken in je agenda. Zorg er dus voor dat deadlines zichtbaar worden.

  5. Zorg voor afwisseling of activiteit
    Waardoor krijg je tussendoor weer energie, puf of inspiratie? Neem bijvoorbeeld korte pauzes of maak een praatje bij het koffiezetapparaat. Wandel of train in de lunchpauze. Maak notities tijdens vergaderingen of neem de voorzittersrol op je als dat mogelijk is. Bedenk eens wat je al eerder geholpen heeft.

Take t easy, have a sissy. Elke tip bevat stiekem meerdere tips. Kies de tip die jou het meest aanspreekt en ga dat uitvoeren.

 

Dus! Hoe ga jij het aanpakken???

Welke van deze tips passen bij jou en ga je deze week toepassen? Schrijf ze op en hoe zorg je ervoor dat je het ook echt gaat doen? Plan je ze in J? Of? Het leukste verhaal OF de tofste vraag OF de meest bruikbare en/of originele tip wint een coachsessie van een uur met ondergetekende. Je kunt hiervoor het contactformulier gebruiken of mail me Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Zoals je weet ben ik gecertificeerd AD(H)D-coach. Loop je tegen problemen aan waar je niet uit komt of wil je eens met mij sparren? Je mag altijd contact met mij opnemen. 

 

Neem contact op!

 

 

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>

Designed by Walraven WebWerk