ADHD-fabeltjes - Wat vertel jij jezelf?

long 25529 1280Ik onthoud het wel. Ik hoef dat niet op te schrijven. Ik kan eerst wel “even”…. Ik heb nog tijd genoeg. Dat doe ik later wel. Ik kan prima van mijn telefoon afblijven. Iedereen vertelt fabeltjes tegen zichzelf, maakt denkfouten. Er zijn echter denkfouten die vaker voorkomen bij mensen met ADHD / ADD dan bij andere mensen. Dat zijn van die gedachten of uitspraken waarbij alle alarmbellen af zouden moeten gaan. De eerste stap om te veranderen is altijd bewustwording. Je weet ergens, voelt ergens dat het niet klopt.  Dat je gedachten of uitspraken hebt, waardoor uitstelgedrag verergert, je uiteindelijk minder goed in je vel zit en minder goed functioneert. 

ADHD-leugens oftewel denkfouten 

  • Ik onthoud het wel / ik vergeet het niet
    Neeeeee!!!! Doe IETS!! Schrijf het op of laat iemand je herinneren. Onderneem actie. Het heeft zin om je taken in te plannen. Je hebt 70% meer kans dat je een taak ook daadwerkelijk uitvoert als je hem inplant. En helemaal als je dat op papier doet. Het heeft zin om te bedenken uit welke deeltaken een taak bestaat. En om deze zo klein mogelijk te maken. Of te bedenken hoe je dagindeling eruit ziet. Je maakt een grotere kans dat je begint als het klein en overzichtelijk is. Schep duidelijkheid voor jezelf.

  • Ik kan wel “even” …….. of: Ik ga eerst “even” ….
    Yeah, right. Ik heb nog tijd genoeg…. Wie neem je hier in de maling? Fabel van de dag. De kans is groot dat je tijd verkeerd inschat. Je hebt geen tijd genoeg of tijd over. Het uitvoeren van taken duurt langer dan je denkt. Eerst “even” duurt altijd langer dan je van te voren inschat. Ik check eerst “even” mijn mail of Facebook. Je denkt dat dat toch maar 5 minuten duurt. Really? Ik ben sinds kort bezig met de pommodori techniek. 20 minuten werken en 5 minuten pauze. Hier is ook een handige app voor. Heel confronterend hoe snel de tijd gaat en hoe constructief je bezig bent.  Het is lekker om in de super focus te raken, maar alleen met dingen die er echt toe doen. Doe het goede. Doe het goede, eerst! Wat draagt bij aan je doel of wat echt belangrijk voor je is? Nu is het moment!!! Of is er iets wat ECHT belangrijker is? Maak dan een bewuste keuze.

  • Ik kan heus wel van mijn telefoon afblijven.
    Of ik kan prima werken met al die openstaande tabs op mijn scherm. Ja natuurlijk! Jij wel! (NOT). Je weet dat je jezelf verliest en jezelf een uur later terugvindt op Facebook, één of ander blog of Youtube-filmpje.

  • De omstandigheden moeten optimaal zijn, anders begin ik niet
    Ik moet het helemaal af kunnen maken anders heeft het geen zin om te beginnen. Ik kan het beter een andere keer doen want ik moet het wel helemaal goed kunnen doen. Alle alarmbellen mogen afgaan als je merkt dat je het werkwoord MOETEN gebruikt. Je kan jezelf afvragen: Is dat waar? Weet je zeker dat dat waar is? Moet ik het helemaal af kunnen krijgen? Moet het helemaal perfect zijn? Of kan ik beter toch starten? Ik geef gelijk het antwoord maar: Het meestal beter om een beginnetje te maken.

  • Daar kan ik mijn aandacht vast niet bijhouden
    Ook hier is het geheim: Onderneem actie. Ga 10 minuten aan de slag en je brein is aangehaakt. En wat is nou 10 minuten? Dat is toch te doen? Ook jij kan je 10 minuten bezig houden met de administratie, de tuin of andere dingen waar je tegen op ziet. Zelfs jij!


Het begint allemaal met bewustwording. Als je weet welke leugens jij tegen jezelf vertelt dan kun je daar stappen in zetten. Dan kan je het anders gaan doen. Actie is het toverwoord. Ook al is het maar tien minuten. Je weet zelf ook wel dat het je te veel kost om op deze manier verder te gaan. Je voelt je ontevreden over wat je gedaan hebt, zit minder goed in je vel, je ziet jezelf de verkeerde dingen doen en functioneert slechter dan nodig is. En als dat zo is dan is het tijd om beter te gaan voelen en te luisteren naar jezelf en actie te ondernemen. Dit levert voldoening, productiviteit, rust en zelfverzekerdheid op. En wie wil dat nou niet?

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de zin van cognitieve gedragstherapie bij volwassenen met ADHD/ADD. Hierin kwamen de meest voorkomende denkfouten bij ADHD / ADD naar voren. Mocht je hierover een presentatie willen ontvangen, mail me en dan stuur ik je een presentatie hierover toe.  

Wil je hulp bij het maken van je gebruiksaanwijzing? Je denkfouten op te sporen en positiever te maken? Meer uit je handen laten komen? Neem gerust eens contact met mij op om te sparren of een afpraak te maken. Het is lekker om met een gelijkgestemde te praten. 

 Maak een afspraak

"Hoe ziet je leven er uit als je je energie richt op wat wél werkt?"

Agenda

Geen evenementen

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwe blogs?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>