ADHD / ADD en schaamte

Afbeeldingsresultaat voor stickertje banaan neusSchaamte is een emotie die een grote rol speelt in het leven van mensen met ADHD/ADD. Schaamte over wie en hoe je bent. Schaamte en schuld zijn nauw met elkaar verbonden; hoewel het subtiel anders is. Schuld omdat je dingen niet (goed) gedaan hebt. Schaamte en schuldgevoelens kunnen negatieve gevolgend hebben, waaronder depressie en angst. Vergeet niet: je hebt ADHD-kenmerken en dat is geen onwil, maar onvermogen. 

De meest voorkomende redenen waarom mensen met ADHD/ADD zich schamen zijn:.

  1. Schaamte over het hebben van ADHD/ADD
    Veel mensen schamen zich voor het hebben van ADHD/ADD. Hoe zit dat bij jou? Als je je schaamt voor ADHD/ADD, schaam je je voor een deel van jezelf. Ben je misschien bang voor oordelen of een andere behandeling? Misschien hou je de schijn op, zodat mensen je struggles niet te weten komen? Dit kan vermoeiend en eenzaam zijn. Omdat je de ondersteuning die je nodig hebt, niet krijgt en hierdoor minder close bent met de mensen die je in je leven hebt. Het zou geweldig zijn als het net zo oké zou zijn om ADHD te hebben als het hebben van je haarkleur. Als je gewoon open kan zijn. Dat is lastig omdat het bij jou anders werkt dan bij de meeste andere mensen. Veel mensen herkennen zich wel in de kenmerken, maar kunnen zich niet voorstellen dat ze bij jou structureel zijn en dit je gedrag veel sterker beïnvloedt. Mensen die oordelen, kun je beter mijden. Wees open en ben jezelf, vooral bij mensen waarbij dat kan.

  2. Schaamte van het anders zijn en je anders voelen
    Veel mensen generen zich omdat ze anders zijn dan anderen. Kinderen vinden dit vaak erger dan volwassenen. Kinderen willen er graag bij horen. ze houden er niet van als ze opvallen of de aandacht op zichzelf vestigen. Dit geldt voor volwassenen echter ook vaak nog zo. Afgezien van de gedragsverschillen die samengaan met ADHD/ADD, zoals hyperactiviteit en impulsiviteit, zijn er ook andere verschillen doordat je ADHD/ADD hebt. Op tijd komen kan lastig zijn, je vergeet vaak dingen of je kan chaotisch zijn. Jouw gebruiksaanwijzing is anders dan bij de meeste andere mensen. Om goed te functioneren, moet jij dingen vaak anders aanpakken. 

  3. Jammer dat je ADHD-gedrag hebt
    ADHD hebben kan op allerlei manieren invloed hebben op je gedrag; zoals: impulsief handelen, dingen niet afkrijgen en niet in staat zijn een gesprek te volgen. Allemaal dingen waardoor je dom kan voelen. Je zou je bijvoorbeeld ook voor je huis kunnen schamen omdat het rommelig is. ADHD/ADD beïnvloedt het gedrag van iedereen anders. Schaamte hierover komt vaak voor.

  4. Schaamte over je verleden
    Wellicht denk je vaak aan dingen die mislukt zijn in het verleden. Dit kan ook schaamte tot gevolg hebben. Het moment waarop je pinpas niet werkte, dat je weer een andere baan moest zoeken, een opleiding niet afgemaakt had, wanneer je op de snelweg zonder benzine zat of je familie je weer eens uit de brand moest helpen. Als je in gedachten teruggaat naar dit soort ongemakkelijke momenten, beleef je elke keer opnieuw die schaamte.

  5. Schaamte je voor waar je nu staat in het leven
    Een gemeenschappelijk thema, dat ik van volwassenen met ADHD/ADD hoor, is dat ze het vervelend vinden dat ze minder bereiken dan anderen of onderpresteren. Ze bereiken niet de mijlpalen die voor leeftijdsgenoten zo vanzelfsprekend lijken. Zoals in één keer afstuderen, een vaste baan hebben etc. Vrienden en anderen hebben vaak eerder bepaalde mijlpalen bereikt. Dat zorgt ook vaak voor schaamte en wrok omdat je weet dat je net zo slim en capabel bent als zij.


5 manieren om met deze schaamte te dealen

  1. Erken dat ADHD/ADD een neurologische aandoening is
    Veel van de dingen waarover je je schaamt, een direct gevolg zijn van het hebben van ADHD/ADD. Dit verklaart heel veel. Het werkt gewoon anders bij jou.

  2. Leer zoveel mogelijk over ADHD/ADD
    Bijvoorbeeld via Impus & Woortblind, boeken, podcasts en blogs. Deze kennis en ondersteuning helpen je om meer begrip te krijgen en meer grip te krijgen. Je bent niet alleen. Andere mensen met ADHD ervaren soortgelijke dingen. Dit kan heel verhelderend zijn en de schaamte verminderen. Weet ook dat je ook juist door je ADHD/ADD hele mooie eigenschappen hebt, zoals je enthousiasme, creativiteit, hyperfocus, out of the box kunnen denken en het grote geheel kunnen zien. 

  3. Werk samen met een coach of therapeut
    Het liefst één die ervaring heeft met het werken met schaamte en/of  ADHD/ADD. Ze kunnen je helpen de schaamte die je in je leven voelt, te verwerken. Helpen met jezelf te accepteren zoals je bent. Je begeleiden om te dealen met je ADHD/ADD-kenmerken. 

  4. Verander hoe je tegen jezelf praat.
    Compassie neutraliseert schaamte. Je zou het niet in je hoofd halen om zo tegen je vriend(in) te praten zoals je tegen jezelf doet. Dat is dus niet eerlijk! Praat tegen jezelf, zoals je tegen een goede vriend(in) praat. Dit heeft een positief effect op je geest en lichaam. Het levert tevens rust (in je hoofd) op. Deze stap alleen zal je leven veranderen. Wees je eigen beste vriend(in).

  5. Maak een lijst
    Schrijf een lijst met praktische dingen die je kunt doen om de schaamte in je leven te verminderen. Als je je bijvoorbeeld schaamt wanneer je te laat op het werk komt, ontwikkel een strategie zodat je op tijd komt of wellicht kan je andere afspraken maken.

Is dit voor jou herkenbaar? Wil je meer weten of eens sparren? Wil je begeleiding van iemand die weet waar ze het over heeft? Ervaringsdeskundig is? Neem dan eens contact met mij op. Mijn telefoonnummer is: 06-51 11 49 42. Bekijk hier mijn de mogelijkheden

Neem contact op

 

"Hoe ziet je leven er uit als je je energie richt op wat wél werkt?"

Agenda

Geen evenementen

Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwe blogs?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Individuele coaching

ADHD / ADD is vergelijkbaar met een slecht geolied apparaat met verschillende functies. Sommige functies doen het geweldig, maar andere functies kosten enorm veel moeite en werken slecht. het apparaat kan uiteindelijk overbelast raken en kapot gaan. Tijdens de sessies bekijken we hoe we het apparaat kunnen oliën en optimaliseren. Lees meer >>

Groepstraining

Wat een feest van herkenning in een groep. "Ik ben dus niet gek of raar". Dit is vaak wat ik terug hoor in een groepstraining. En nee, ik kan je nu al zeggen: je bent zeker niet gek of raar! Door in een groep te werken maak je gebruik van elkaars sterktes en zwaktes. Naast je eigen proces leer je ook ontzettend veel van de processen bij de ander. Lees meer >>